BEC îl contrazice pe Corlăţean: MAE putea suplimenta numărul secţiilor de votare din străinătate. REACŢIA MAE

Ministerul de Externe putea să suplimenteze numărul secţiilor de votare din străinătate, după cum reafirmă Biroul Electorul Central. După şedinţa din data de 7 noiembrie, BEC vine cu precizarea că, potrivit deciziilor luate în data de 4 noiembrie, MAE nu avea niciun impediment legal pentru a crea noi secţii de votare din diaspora.
Concret, Biroul Electoral a făcut referire la articolul 54, alineatul 1, din legea 370/2004, privind alegerea preşedintelui, care precizează că cel de-al doilea tur de scrutin se desfăşoară în aceleaşi secţii de votare şi pe baza aceloraşi liste electorale permanente ca cele din primul tur. Aici, BEC a dat, pe 4 noiembrie 2014, o decizie de interpretare conform căreia sintagma ”aceleaşi liste de alegători” se referă doar la secţiile de votare din ţară, nu şi din străinătate, unde nu există liste permanente, ci doar tabele electorale.
”Ca atare, şi derularea procesului electoral în aceleaşi secţii de votare vizează doar secţiile de votare din ţară, nu şi secţiile de votare din străinătate, pentru care, legiuitorul, în art.43 alin 13 din Legea nr 370/2004, a luat în considerare condiţiile specifice de organizare a secţiilor de votare din străinătate. Prin urmare, Biroul Electoral Central, în limitele competenţelor sale conferite de legea nr.370/2004, a creat cadrul legal pentru exercitarea atribuţiilor de către autoritatea publică centrală cu competenţă exclusivă în organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate”, se arată în comunicatul de presă al BEC.
VEZI AICI COMUNICATUL INTEGRAL AL BIROULUI ELECTORAL CENTRAL
UPDATE 13.37 MAE „a luat notă” de comunicatul de presă al BEC, prin care se explică faptul că atribuţiile privind suplimentarea secţiilor de votare din străinătate revine exclusiv MAE, informează instituţia într-un comunicat de presă. MAE arată că ia în calcul suplimentarea secţiilor de votare, fără să ia însă o decizie clară, ci doar studiind „consolidat” legislaţia şi deciziile BEC.
„Prin urmare, înţelegând că, din momentul emiterii, în noaptea de 7/8 noiembrie 2014, a adresei nr.1391 ic/BEC/P/2014 şi comunicatului nr. 30, „BEC (…) a creat cadrul legal pentru exercitarea de către autoritatea publică centrală cu competenţă exclusivă în organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate”, MAE informează că se află într-un proces intern de evaluare consolidată pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în baza legii 370/2004 şi a hotărârilor, deciziilor, adreselor şi comunicatelor emise de BEC”, se arată în comunicatul de presă.
Vineri, întrebat despre suplimentarea secţiilor de votare în străinătate, ministrul de Externe a arătat că a avut această discuţie, în cadrul şedinţei Biroului Electoral Central, încă de marţi, privind prevederile legale în acest context, BEC adoptând o hotărâre ”care nu confirmă existenţa unei baze juridice, potrivit legii (...) şi nu permite înfiinţarea de noi secţii”.
Logica actelor normative:
Prima modificare a legislaţiei în vigoare a fost făcute chiar de Guvern, prin ordonanţa 45/2014, care a modificar articolul 12, alineatul 3, astfel:
"(3) Organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate se stabilesc de către ministrul afacerilor externe, prin ordin, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, în termen de cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor".
În legea 370/2014, privind alegerea preşedintelui, la articolul 54, alineatul 1, se precizează faptul că al doilea tur de scrutin se desfăşoară în aceleaşi secţii de votare ca în primul tur.
”(1) Al doilea tur de scrutin are loc în condiţiile prevăzute la art. 81 alin. (3) din Constituţia României, republicată, la două săptămâni de la primul tur de scrutin, în aceleaşi secţii de votare şi circumscripţii electorale, sub conducerea operaţiunilor electorale de către aceleaşi birouri electorale şi pe baza aceloraşi liste de alegători de la primul tur”.
În data de 4 noiembrie, Biroul Electoral Central a dat o decizie pentru interpretarea acestui articol, în sensul în care sintagma ”aceleaşi liste de alegători” se referă la cele din ţară, în străinătate neexistând liste electorale permanente. În concluzie, şi sintagma ”aceleaşi secţii de votare” se referă tot la cele din ţară, nu şi ce din străinătate.
VEZI AICI DECIZIA INTEGRALĂ A BIROULUI ELECTORAL CENTRAL
În acest sens, susţine BEC, MAE putea schimba legal numărul secţiilor de votare din diaspora.
În septembrie 2014, MAE a dat un ordin din ministru prin care stabilea numărul secţiilor de votare din străinătate la 294, un astfel de ordin de ministru putând fi dat şi acum.
Măsurile luate de MAE
Ministerul de Externe a decis ca, în cel de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale, să fie suplimentat numărul de cabine de vot şi de ştampile până la maximum şapte. Totodată, pentru a uşura procedura de vot din turul doi, Titus Corlăţean a anunţat că declaraţia pe propria răspundere va putea fi descărcată de pe site-ul BEC.
La cinci zile după primul tur al alegerilor prezidenţiale, minsitrul de Externe, Titus Corlăţean, a anunţat că nu va lua nicio sancţiune pentru problemele de la secţiile de votare din diaspora, "pentru că nu a găsit motive".
Pe de altă parte, ministrul a anunţat că în turul doi se vor pune în aplicare deciziile Biroului Electoral Central şi al Biroului Electoral din Străinătate pentru a fi uşurată procedura de vot. Astfel, numărul cabinelor de vot şi al ştampilelor va fi suplimentat până la maximul de şapte, acolo unde a existat un număr mare de votanţi.
În plus, declaraţiile pe propria răspundere vor putea fi descărcate online şi completate în afara secţiei de votare.
"Am transmis instrucţiuni extrem de serioase şefilor de misiuni de a pune în practică deciziile BEC şi BES. Vom folosi la maximum personalul din ambasade. Am decis şi suplimentarea numărului de cabine de vot, ştampile de vot la maximul de şapte. Să fie maximul oriunde e necesar", a declarat Corlăţean, după o şedinţă cu ambsadorii şi consulii.
Potrivit lui Titus Corlăţean, măsurile luate vizează fluidizarea procesului de votare în străinătate şi asigurarea condiţiilor pentru ca românii care doresc să îşi exprime votul să o facă, cu respectarea ”exigenţelor de a descuraja orice tentativă de vot multiplu”.
Titus Corlăţean a ţinut să precizeze că ”operaţiunile de votare în străinătate, în ceea ce priveşte competenţele MAE, au decurs în condiţiile şi cu respectarea legii”.
Alte articole recomandate
-
Mesajul PSD pentru Klaus Iohannis
-
Scrisoarea lui Băsescu pentru Ponta şi Iohannis. Ce propunere le face...
-
Anunţul lui Macovei cu o săptămână înainte de turul II
Comentarii
